• Procedury uzyskania pozwoleń na prace i badania na obiektach i terenach zabytkowych /
  • Zabytki nieruchome /
  • Przemieszczenie zabytku

Procedura krok po kroku

  • Od czego zacząć?

    Zanim złożysz wniosek w urzędzie, poza dokumentacją projektową, musisz przygotować szereg dokumentów.

    1. Pozyskaj potwierdzenie uprawnień, doświadczenia oraz dane od osób, które będą prowadzadzić prace związane z przeniesieniem zabytku.

    kierownik robót - uprawnienia budowlane, aktualne zaświadczenie z izby architektów, dokumenty potwierdzające 18-miesięczne doświadczenie w robotach budowlanych prowadzonych przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury, adres korespondencyjny

    inspektor nadzoru - uprawnienia budowlane, aktualne zaświadczenie z izby architektów, dokumenty potwierdzające 18-miesięczne doświadczenie w robotach budowlanych prowadzonych przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury, adres korespondencyjny

    Jakie dokumenty potwierdzają doświadczenie osób kierujących pracami?

    • świadectwa/ inne dokumenty zaświadczające udział w pracach, badaniach lub robotach wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej na rzecz, której prace były wykonywane
    • świadectwa, pisma, inne dokumenty wydane przez osobę pod której nadzorem były wykonywane
    • zakresy obowiązków na stanowiskach pracy w muzeum
    • zaświadczenia wydane przez wojewódzkich konserwatrorów zabytków (wydawane do 1999 roku, obecnie urzędy ich nie wydają)

     

    WAŻNE! Jeśli reprezentujesz jednostkę budżetową bądź inną jednostkę zobowiązaną do stosowania prawa zamówień publicznych, do wniosku powinieneć dołączyć oświadczenie o wyłonieniu kierownika budowy czyinspektora nadzoru w trybie pzp. Urząd,w wydanym pozwoleniu zobowiąże Cię do uzupełnienia danych tych osób. 

     

    2. Przygotuj zgodę właściciela nieruchomości, na którą przeniesiony zostanie zabytkek nieruchomy

    3. Ustal, kto może podpisać wniosek i jaki dokument przedstawić urzędowi, żeby potwierdzić tytuł prawny do korzystania z zabytku

     

     

    Własność Kto podpisuje wniosek  Dokument potwierdzający tytuł prawny

    własność prywatna właściciel/ właściciele (wszyscy) numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    mała wspólnota mieszkaniowa

     wszyscy członkowie  numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    duża wspólnota mieszkaniowa uchwała wspólnoty numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    jednostka administracyjna  kierownik jednostki  dokument powołania na stanowisko

    podmiot prowadzący działalność gospodarczą osoby uprawnione  numer KRS, REGON, NIP

    dzierżawca/najemca  podpis dzierżawcy/najemcy umowa najmu/dzierżawy

    parafia proboszcz akt mianowania

     

    4. Wykonaj opłatę skarbową

    Dla wszystkich spraw, którym zajmują się urzędnicy zarówno w siedzibie urzędu w Katowicach, jak i w delegaturach w Bielsku-Białej i Częstochowie, opłatę skarbową należy wpłacać: 

    • na konto Urzędu Miasta w Katowicach: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111 
    • w kasie Urzędu Miasta Katowice przy ul. Pocztowej 5

    Wyjątek stanowi opłata za pełnomocnictwo (jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika), która w przypadu wniosków składanych w delegaturze w Częstochowie, powinna być wpłacona:

    • na konto Urzędu Miasta w Częstochowie: 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020

     

    Pamiętaj! W żadnej siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie ma możliwości uiszczenia opłaty skarbowej. 

     

  • Wypełnienie i złożenie wniosku

    Podczas wypełniania wniosku pamiętaj, żeby wypełnić go w całości. Jeśli pominiesz kilka rubryk, urząd wezwie Cię do uzupełnienia wniosku i wydłuży to niepotrzebnie procedurę. 

     

    WNIOSEK O WYDANIE POZWOLENIA NA PRZEMIESZCZENIE ZABYTKU NIERUCHOMEGO

     

    WAŻNE! We wniosku należy uzupełnić termin rozpoczęcia i zakończenia prac datami dziennymi. Termin zakończenia jest jednocześnie terminem obowiązywania pozwolenia. Po tym terminie nie będzie możliwie przeniesienie obiektu i zaistnieje konieczność uzyskania nowego pozwolenia, dlatego lepiej wpisać termin dłuższy niż na przykład 1 rok. 

    Załączniki do wniosku:

    • 2 egzemplarze Projektu budowlanego 
    • dokumenty powierdzające uprawnienia i doświadczenie osób kierujących robotami 
    • dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z zabytku
    • potwierdzenie wykonania opłaty skarbowej (jeśli nie jesteś z niej zwolniony)
    • oświadczenie o wyborze osób kierujących robotami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (dotyczy jedynie jednostek zobowiązanych do tego ustawą Prawo zamówień publicznych)

     

    Pamiętaj, żeby dobrze wypełnić dane kontaktowe. Podanie numeru telefonu ułatwi urzędowi kontakt z Tobą. 

  • Pisma w trakcie procedury

    Wezwanie do uzupełnienia

    Wezwanie do uzupełnienia może przyjść do Ciebie w kilku przypadkach, m.in.:

    • jeśli nie uzupełniłeś dokładnie wniosku (np. brakuje podpisu, terminów prac)
    • brakuje załaczników do wniosku (np. dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z zabytku)
    • złożona dokumentacja projektowa jest niepełna

    Pamiętaj, że urząd wyznaczy określony termin na odpowiedź. Według przepisów może to być od 7 do 21 dni (termin ten będzie określony precyzyjnie w piśmie).

    Jeśli nie uzupełnisz wniosku w terminie, urzędnik ma prawo pozostawić Twój wniosek bez rozpatrzenia. 

     

    Konieczność przeprowadzenia oględzin

    Urzędnik przed sporządzeniem decyzji będzie chciał przeprowadzić oględziny, by dokładnie przeanalizować m.in. jaki jest stan zachowania obietku. O terminie oględzin zostaniesz poinformowany pisemnie. Jeśli we wniosku wpisałeś numer telefonu, ułatwi to doprecyzowanie terminu spotkania.   

  • Otrzymanie decyzji

    Oczekiwanie na decyzję

    • sprawa nieskomplikowana rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki
    • sprawa wymagająca dogłębnej analizy złożonego materiału - do miesiąca
    • sprawa szczególnie skomplikowana rozpatrywana jest do dwóch miesięcy

    Procedura może zakończyć się następującymi decyzjami:

    • pozwalającą na przeniesienie zabytku nieruchomego (uwaga: w decyzji mogą zostać zawarte warunki, które należy spełnić podczas prowadzonych prac - np. zwołanie komisji z udziałem urzędnika, dlatego należy dokładnie przeczytać treść decyzji)
    • niepozwalającą na przeniesienie zabytku

    W przypadu ostatniej decyzji, urzędnik musi ją uzasadnić. Przysługuje Ci też prawo do odwołania się od takiej decyzji.

    Po uzyskaniu decyji pozytywnej należy uzyskać stosowane pozwolenia od oragnów administracji architektoniczno-budowlanej.

    Zwrot opłaty skarbowej

    Jeśli otrzymałeś decyzję negatywną, możesz ubiegać się o zwrot opłaty skarbowej za wydanie pozwolenia. Nie można ubiegać się o zwrot opłaty za pełnomocnictwo.

    Wniosek o zwrot opłaty składa się w Urzędzie Miasta Katowice: procedura oraz wniosek.

    Termin obowiązywania decyzji

    Należy zwrócić uwagę na termin obowiązywania decyzji (wpisany w dokument na podstawie informacji zawartych we wniosku). Jeśli przed upływem terminu decyzji zorientujesz się, że nie zdążysz wykonać wszystkich prac związanych z przeniesieniem, musisz zwrócić się do urzędu o zmianę decyzji w zakresie terminu (co najmniej 30 dni przed datą końcową obowiązywania).

    O zmianę decyzji należy zwrócić się także, jeśli zmieni się któraś z osób prowadzących roboty budowlane.

    TUTAJ ZAŁĄCZYC DOKUMENT (DO NAPISANIA)

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH

 
 

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH - DELEGATURA W BIELSKU-BIAŁEJ

 
 

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH - DELEGATURA W CZĘSTOCHOWIE

LINKI

LINKI

 

 

LINKI