Wezwanie do uzupełnienia
Możesz dostać wezwanie do uzupełnienia w kilku przypadkach, m.in.:
- jeśli nie uzupełniłeś dokładnie wniosku (np. brakuje podpisu, nr księgi wieczystej lub nr działki, określenie obiektu jest nieprecyzyjne)
- brakuje załączników do wniosku (np. dokumentu potwierdzającego własność)
Urząd wyznaczy określony termin na Twoją odpowiedź, minimum 7 dni lub dłużej.
Jeśli nie uzupełnisz wniosku w terminie, urzędnik ma prawo pozostawić Twój wniosek bez rozpatrzenia.
Wszczęcie postępowania
Dopiero gdy Twój wniosek jest kompletny, postępowanie w Twojej sprawie zostanie wszczęte. Zawiadomione o tym zostaną wszystkie osoby i instytucje zainteresowane – wszyscy właściciele lub użytkownicy obiektu / obszaru oraz Starostwo Powiatowe, Urząd Gminy / Miasta, Miejski Konserwator Zabytków.
Informacja o toczącym się postępowaniu opublikowana zostanie na tablicach ogłoszeń i stronach internetowych Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach oraz właściwego Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta.
Konieczność przeprowadzenia oględzin
Urzędnik przed sporządzeniem decyzji musi przeprowadzić oględziny, by wykonać aktualną dokumentację fotograficzną obiektu i dokładnie poznać cały obiekt. O terminie oględzin zostaniesz poinformowany pisemnie. Jeśli we wniosku wpisałeś numer telefonu urzędnik może wykonać do Ciebie telefon.
Urzędnik bada m.in. historię obiektu, przekształcenia, analogie, dostępne archiwalia, literaturę lub niepublikowane opracowania naukowe. Urząd może zlecić wykonanie dodatkowej dokumentacji (np. karty ewidencyjnej) lub specjalistycznej opinii.
Przedłużenie postępowania
Postępowanie w sprawie wydania decyzji powinno trwać do 30 dni. Jednak w przypadku spraw skomplikowanych – takich jak wpis do rejestru zabytków – urząd może przedłużyć ten termin. Jeśli taka sytuacja nastąpi, zostanie do Ciebie wysłane pismo w tej sprawie, w którym będzie wskazany planowany termin jej rozpatrzenia.
Zakończenie postępowania
Gdy urzędnik zgromadzi i przeanalizuje zgromadzony materiał, zostaniesz poinformowany o zakończeniu postępowania dowodowego. W piśmie określony będzie termin,w którym będziesz mógł zapoznać się z aktami sprawy oraz wypowiedzieć się na ich temat. Po upływie tego terminu zostanie wydana decyzja.
Na każdym etapie możesz zapoznać się z aktami sprawy. Możesz składać wyjaśnienia, uwagi, własne materiały istotne w sprawie. Możesz również wnioskować o przeprowadzenie dodatkowego dowodu (np. dodatkowych oględzin, opinii, badań). Pamiętaj jednak, że może to dodatkowo wydłużyć termin rozpatrzenia sprawy.