Zanim złożysz wniosek w urzędzie, poza dokumentacją planowanych prac, musisz przygotować szereg dokumentów.
1. Pozyskaj potwierdzenie uprawnień, doświadczenia oraz dane od osób, które będą prowadzadzić prace przy zabytku.
kierownik prac konserwatorskich - dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki lub konserwacji zabytków, dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w pracach konserwatorskich, pracach restauratorskich lub badaniach konserwatorskich przy zabytkach wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum, adres korespondencyjny
W przypadku dziedzin nieobjętych programem studiów wyższych - świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie lub średnie branżowe i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub dyplom mistrza w zawodzie odpowiadająym danej dziedzinie przez co najmniej 9 miesięcy brała udział, dokumenty potwierdzające 4-letnie doświadczenie w pracach konserwatorskich, restauratorskich, badaniach konsewatorskich
Jakie dokumenty potwierdzają doświadczenie osób kierujących pracami?
- świadectwa/ inne dokumenty zaświadczające udział w pracach, badaniach lub robotach wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej, na rzecz której prace były wykonywane
- świadectwa, pisma, inne dokumenty wydane przez osobę, pod której nadzorem były wykonywane
- zakresy obowiązków na stanowiskach pracy w muzeum
- zaświadczenia wydane przez wojewódzkich konserwatrorów zabytków (wydawane do 1999 roku, obecnie urzędy ich nie wydają)
WAŻNE! Jeśli reprezentujesz jednostkę budżetową bądź inną jednostkę zobowiązaną do stosowania prawa zamówień publicznych, do wniosku powinieneć dołączyć oświadczenie o wyłonieniu kierownika budowy, inspektora nadzoru i osoby kierującej pracami konserwatorskimi w trybie pzp. Urząd w wydanym pozwoleniu zobowiąże Cię do uzupełnienia danych tych osób.
2. Ustal, kto może podpisać wniosek i jaki dokument przedstawić urzędowi, żeby potwierdzić tytuł prawny do korzystania z zabytku
Własność | Kto podpisuje wniosek | Dokument potwierdzający tytuł prawny |
własność prywatna | właściciel/ właściciele (wszyscy) | numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis |
mała wspólnota mieszkaniowa |
wszyscy członkowie | numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis |
duża wspólnota mieszkaniowa | uchwała wspólnoty | numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis |
jednostka administracyjna | kierownik jednostki | dokument powołania na stanowisko |
podmiot prowadzący działalność gospodarczą | osoby uprawnione | numer KRS, REGON, NIP |
dzierżawca/najemca | podpis dzierżawcy/najemcy | umowa najmu/dzierżawy |
parafia | proboszcz | akt mianowania |
3. Wykonaj opłatę skarbową
Opłata za wydanie pozwoleniu wynosi 82 zł. Jeśli Twoją sprawę załatwiać będzie pełnomocnik, należy wykonać oddzielny przelew w wysokości 17 zł.
Dla wszystkich spraw, którym zajmują się urzędnicy zarówno w siedzibie urzędu w Katowicach, jak i w delegaturach w Bielsku-Białej i Częstochowie, opłatę skarbową należy wpłacać:
- na konto Urzędu Miasta w Katowicach: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111
- w kasie Urzędu Miasta Katowice przy ul. Pocztowej 5
Wyjątek stanowi opłata za pełnomocnictwo (jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika), która w przypadu wniosków składanych w delegaturze w Częstochowie, powinna być wpłacona:
- na konto Urzędu Miasta w Częstochowie: 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020
Pamiętaj! W żadnej siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie ma możliwości uiszczenia opłaty skarbowej.