Tak jak przy wycince, tylko nie ma pozwolenia z UOP.
Zanim złożysz wniosek w urzędzie, poza dokumentacją projektową, musisz przygotować szereg dokumentów
1. Pozyskaj potwierdzenie uprawnień, doświadczenia oraz dane od osób, które będą prowadzadzić prace.
kierownik prac konserwatorskich - dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, których program obejmuje zajęcia lub grupy zajęć umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności zakresie prowadzenia prac konserwatorskich przy zabytkach będących parkami wpisanymi do rejestru albo innego rodzaju zorganizowaną zielenią wpisaną do rejestru, dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w pracach konserwatorskich lub pracach restauratorskich przy tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum, adres korespondencyjny
wykonawca prac konserwatorskich - świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo świadectwo ukończenia szkoły średniej lub średniej branżowej i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach związanych z pielęgnacją zieleni, albo dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w tego rodzaju pracach prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru lub
zatrudnienie przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury
Jakie dokumenty potwierdzają doświadczenie osób kierujących pracami?
- świadectwa/ inne dokumenty zaświadczające udział w pracach, badaniach lub robotach wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej na rzecz, której prace były wykonywane
- świadectwa, pisma, inne dokumenty wydane przez osobę pod której nadzorem były wykonywane
- zakresy obowiązków na stanowiskach pracy w muzeum
- zaświadczenia wydane przez wojewódzkich konserwatrorów zabytków (wydawane do 1999 roku, obecnie nie urzędy ich nie wydają)
2. Ustal, kto może podpisać wniosek i jaki dokument przedstawić urzędowi, żeby potwierdzić tytuł prawny do korzystania z zabytku
Własność | Kto podpisuje wniosek | Dokument potwierdzający tytuł prawny |
własność prywatna | właściciel/ właściciele (wszyscy) | numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis |
mała wspólnota mieszkaniowa |
wszyscy członkowie | numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis |
duża wspólnota mieszkaniowa | uchwała wspólnoty | numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis |
jednostka administracyjna | kierownik jednostki | dokument powołania na stanowisko |
podmiot prowadzący działalność gospodarczą | osoby uprawnione | numer KRS, REGON, NIP |
dzierżawca/najemca | podpis dzierżawcy/najemcy | umowa najmu/dzierżawy |
parafia | proboszcz | akt mianowania |
3. Wykonaj opłatę skarbową
Opłata za wydanie pozwolenia wynosi 82 zł. Jeśli Twoją sprawę załatwiać będzie pełnomocnik, należy wykonać oddzielny przelew w wysokości 17 zł.
Dla wszystkich spraw, którym zajmują się urzędnicy zarówno w siedzibie urzędu w Katowicach, jak i w delegaturach w Bielsku-Białej i Częstochowie, opłatę skarbową należy wpłacać:
- na konto Urzędu Miasta w Katowicach: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111
- w kasie Urzędu Miasta Katowice przy ul. Pocztowej 5
Wyjątek stanowi opłata za pełnomocnictwo (jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika), która w przypadu wniosków składanych w delegaturze w Częstochowie, powinna być wpłacona:
- na konto Urzędu Miasta w Częstochowie: 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020
Pamiętaj! W żadnej siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie ma możliwości uiszczenia opłaty skarbowej.