• Procedury uzyskania pozwoleń na prace i badania na obiektach i terenach zabytkowych /
  • Zieleń /
  • Wycięcie drzew /
  • Zieleń wpisana do rejestru zabytków /
  • Firmy, parafie, jednostki budżetowe

Wycinka z terenów należących do parafii, jednostek budżetowych, podmioty prowadzące działaność gospodarczą lub osoby fizyczne w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej

  • Od czego zacząć?

    Zanim złożysz wniosek w urzędzie, poza dokumentacją projektową, musisz przygotować szereg dokumentów

    1. Pozyskaj potwierdzenie uprawnień, doświadczenia oraz dane od osób, które będą prowadzadzić prace.

    kierownik prac konserwatorskich - dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, których program  obejmuje zajęcia lub grupy zajęć umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności  zakresie prowadzenia prac konserwatorskich przy zabytkach będących parkami wpisanymi do rejestru albo innego rodzaju zorganizowaną zielenią wpisaną do rejestru, dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w pracach konserwatorskich lub pracach restauratorskich przy tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum, adres korespondencyjny

     wykonawca prac konserwatorskich - świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo świadectwo ukończenia szkoły średniej lub średniej branżowej i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach związanych z pielęgnacją zieleni, albo dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w tego rodzaju pracach prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru lub
    zatrudnienie przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury

    Jakie dokumenty potwierdzają doświadczenie osób kierujących pracami?

    • świadectwa/ inne dokumenty zaświadczające udział w pracach, badaniach lub robotach wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej na rzecz, której prace były wykonywane
    • świadectwa, pisma, inne dokumenty wydane przez osobę pod której nadzorem były wykonywane
    • zakresy obowiązków na stanowiskach pracy w muzeum
    • zaświadczenia wydane przez wojewódzkich konserwatrorów zabytków (wydawane do 1999 roku, obecnie nie urzędy ich nie wydają)

     

    2. Ustal, kto może podpisać wniosek i jaki dokument przedstawić urzędowi, żeby potwierdzić tytuł prawny do korzystania z zabytku

     

    Własność Kto podpisuje wniosek  Dokument potwierdzający tytuł prawny

    własność prywatna właściciel/ właściciele (wszyscy) numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    mała wspólnota mieszkaniowa

     wszyscy członkowie  numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    duża wspólnota mieszkaniowa uchwała wspólnoty numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    jednostka administracyjna  kierownik jednostki  dokument powołania na stanowisko

    podmiot prowadzący działalność gospodarczą osoby uprawnione  numer KRS, REGON, NIP

    dzierżawca/najemca  podpis dzierżawcy/najemcy umowa najmu/dzierżawy

    parafia proboszcz akt mianowania

     

    3. Wykonaj opłatę skarbową

    Opłata za wydanie pozwolenia wynosi 82 zł. Jeśli Twoją sprawę załatwiać będzie pełnomocnik, należy wykonać oddzielny przelew w wysokości 17 zł. 

    Dla wszystkich spraw, którym zajmują się urzędnicy zarówno w siedzibie urzędu w Katowicach, jak i w delegaturach w Bielsku-Białej i Częstochowie, opłatę skarbową należy wpłacać: 

    • na konto Urzędu Miasta w Katowicach: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111 
    • w kasie Urzędu Miasta Katowice przy ul. Pocztowej 5

    Wyjątek stanowi opłata za pełnomocnictwo (jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika), która w przypadu wniosków składanych w delegaturze w Częstochowie, powinna być wpłacona:

    • na konto Urzędu Miasta w Częstochowie: 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020

     

    Pamiętaj! W żadnej siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie ma możliwości uiszczenia opłaty skarbowej. 

  • Wypełnienie i złożenie wniosku

    Podczas wypełniania wniosku pamiętaj, żeby wypełnić go w całości. Jeśli pominiesz kilka rubryk, urząd wezwie Cię do uzupełnienia wniosku i wydłuży to niepotrzebnie procedurę. 

    WAŻNE! Mimo, że chcesz usunąć drzewo, pod kątem prawnym wnioskujesz o wykonanie prac konserwatorskich

     WNIOSEK O WYKONANIE PRAC KONSERWATORSKICH PRZEZ OSOBĘ FIZYCZNĄ - ZIELEŃ WPISANA DO REJESTRU - DO PODPIĘCIA TU. 

    Załączniki do wniosku:

    • 2 egzemplarze programu prac konserwatorskich
    • dokumenty powierdzające uprawnienia i doświadczenie osób kierujących pracami oraz wykonującej prace
    • dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z zabytku 
    • potwierdzenie wykonania opłaty skarbowej (jeśli nie jesteś z niej zwolniony)
    • oświadczenie o wyborze osoby kierującej pracami oraz wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (dotyczy jedynie jednostek zobowiązanych do tego ustawą Prawo zamówień publicznych)

    WAŻNE! We wniosku należy uzupełnić termin rozpoczęcia i zakończenia prac datami dziennymi. Termin zakończenia prac jest jednocześnie terminem obowiązywania pozwolenia. Po tym terminie nie będzie możliwie kontynuowanie prac i zaistnieje konieczność uzyskania nowego pozwolenia, dlatego lepiej wpisać termin dłuższy niż na przykład 1 rok. 

     

    Wypełniając wniosek zamieszczony powyżej wypełniasz obowiązek wynikający z ustawy o ochronie zabytków. Po jego wypełnieniu, trzeba dopełnić jeszcze jednej formalności - zgłosić zamiar usunięcia drzewa badź krzewu, które wypełni obowiązek wynijący z zapisów ustawy o ochronie przyrody.

    WNIOSEK DO ZAŁĄCZENIA 

    Załączniki do wniosku:

    • zgoda właściciela (jeśli jest wymagana)
    • rysunek albo mapa określająca usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości
    • projekt planu nasadzeń zastępczych lub przesadzenia jeżeli jest planowane
    • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (jeśli konieczna) 
    • zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych (jeśli posiadasz)

     

    Najlepiej jeśli złożysz te dokumenty do urzędu w tym samym dniu. 

    Pamiętaj, żeby dobrze wypełnić dane kontaktowe. Podanie numeru telefonu ułatwi urzędowi kontakt z Tobą. 

  • Pisma w trakcie procedury

    Wezwanie do uzupełnienia

    Wezwanie do uzupełnienia może przyjść do Ciebie w kilku przypadkach, m.in.:

    • jeśli nie uzupełniłeś dokładnie wniosku (np. brakuje podpisu, terminów prac)
    • brakuje załaczników do wniosku (np. dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z zabytku)
    • złożona dokumentacja projektowa jest niepełna

    Pamiętaj, że urząd wyznaczy określony termin na odpowiedź. Według przepisów może to być od 7 do 21 dni (termin ten będzie określony precyzyjnie w piśmie).

    Jeśli nie uzupełnisz wniosku w terminie, urzędnik ma prawo pozostawić Twój wniosek bez rozpatrzenia. 

     

    Konieczność przeprowadzenia oględzin

    Urzędnik przed sporządzeniem decyzji będzie chciał przeprowadzić oględziny, by dokładnie przeanalizować, jakie prace zostaną wykonane. O terminie oględzin zostaniesz poinformowany pisemnie. Jeśli we wniosku wpisałeś numer telefonu, ułatwi to doprecyzowanie terminu spotkania.

  • Otrzymanie decyzji

    Procedura wynikająca z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (wniosek o pozwolenie)

    Oczekiwanie na decyzję

    • sprawa nieskomplikowana rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki
    • sprawa wymagająca dogłębnej analizy złożonego materiału - do miesiąca
    • sprawa szczególnie skomplikowana rozpatrywana jest do dwóch miesięcy

    Procedura może zakończyć się w następującymi decyzjami:

    • pozwalającą na podjęcie planowanych prac (uwaga: w decyzji mogą zostać zawarte warunki, które należy spełnić podczas prowadzonych prac - np. zwołanie komisji z udziałem urzędnika, dlatego należy dokładnie przeczytać treść decyzji)
    • niepozwalające na podjęcie prac
    • pozwalające jedynie na wykonanie części prac

    W przypadu dwóch ostatnich decyzji, urzędnik musi je uzasadnić. Przysługuje Ci też prawo do odwołania się od takiej decyzji.

    Zwrot opłaty skarbowej

    Jeśli otrzymałeś decyzję negatywną, możesz ubiegać się o zwrot opłaty skarbowej za wydanie pozwolenia. Nie można ubiegać się o zwrot opłaty za pełnomocnictwo.

    Wniosek o zwrot opłaty składa się w Urzędzie Miasta Katowice: procedura oraz wniosek.

    Termin obowiązywania decyzji

    Należy zwrócić uwagę na termin obowiązywania decyzji (wpisany w dokument na podstawie informacji zawartych we wniosku). Jeśli przed upływem terminu decyzji zorientujesz się, że nie zdążysz wykonać wszystkich prac, musisz zwrócić się do urzędu o zmianę decyzji w zakresie terminu (co najmniej 30 dni przed datą końcową obowiązywania).

    O zmianę decyzji należy zwrócić się także, jeśli zmieni się któraś z osób prowadzących prace. - wniosek do załączenia

     


     

    Procedura wynikająca z ustawy o ochronie przyrody (wniosek o zezwolenie):

    Oczekiwanie na rozstrzygnięcie sprawy:

    • sprawa nieskomplikowana rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki
    • sprawa wymagająca dogłębnej analizy złożonego materiału - do miesiąca
    • sprawa szczególnie skomplikowana rozpatrywana jest do dwóch miesięcy

    Procedura może zakończyć się w następujących sposób:

    • zezwolenie na wycinkę 
    • brak zgody na wycinkę 

    Termin obowiązywania decyzji

    Otrzymane zezwolenie obowiązuje do momentu usunięcia drzewa, wskazany termin wycinki można zmienić nawet po upływie terminu wskazanego we wniosku. 

    wniosek o zmianę zezwolenia w zakresie terminu  

    PAMIĘTAJ! Żeby usunąć drzewo musisz mieć dwie ważne decyzje - pozwolenie wynikające z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz zezwolenie wyu

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH

ul. Francuska 12
40 - 015 Katowice
 
32 253 77 88, 32 253 77 98, fax wewn. 13
 
sekretariat: wewn. 11
biuro podawcze: wewn. 20
 
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 - 18.00
wtorek - piątek 8.00 - 15.00
 

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH - DELEGATURA W BIELSKU-BIAŁEJ

ul. Powstańców Śląskich 6 
43 - 300 Bielsko Biała 
 
33 812 37 74, 33 443 22 69
 
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 - 18.00
wtorek - piątek 8.00 - 15.00
 

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH - DELEGATURA W CZĘSTOCHOWIE

ul. Mirowska 8 
42 - 217 Częstochowa 
 
34 365 16 38, 34 310 30 18 fax wewn. 18
 
sekretariat: wewn. 11
 
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 - 18.00
wtorek - piątek 8.00 - 15.00

LINKI

           

     

EPUAP2         

LINKI

 

 

LINKI

SC

 

ISAP