• Procedury uzyskania pozwoleń na prace i badania na obiektach i terenach zabytkowych /
  • Zieleń /
  • Wycięcie drzew /
  • Zieleń wpisana do rejestru zabytków /
  • Osoba fizyczna

Wycinka na terenie prywatnym, której wykonanie nie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

  • Od czego zacząć?

    Zanim złożysz wniosek w urzędzie, poza dokumentacją projektową, musisz przygotować szereg dokumentów

    1. Pozyskaj potwierdzenie uprawnień, doświadczenia oraz dane od osób, które będą prowadzadzić prace.

    kierownik prac konserwatorskich - dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, których program  obejmuje zajęcia lub grupy zajęć umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności  zakresie prowadzenia prac konserwatorskich przy zabytkach będących parkami wpisanymi do rejestru albo innego rodzaju zorganizowaną zielenią wpisaną do rejestru, dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w pracach konserwatorskich lub pracach restauratorskich przy tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum, adres korespondencyjny

     wykonawca prac konserwatorskich - świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo świadectwo ukończenia szkoły średniej lub średniej branżowej i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach związanych z pielęgnacją zieleni, albo dokumenty potwierdzające 9 - miesięczne doświadczenie w tego rodzaju pracach prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru lub
    zatrudnienie przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury

    Jakie dokumenty potwierdzają doświadczenie osób kierujących pracami?

    • świadectwa/ inne dokumenty zaświadczające udział w pracach, badaniach lub robotach wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej na rzecz, której prace były wykonywane
    • świadectwa, pisma, inne dokumenty wydane przez osobę pod której nadzorem były wykonywane
    • zakresy obowiązków na stanowiskach pracy w muzeum
    • zaświadczenia wydane przez wojewódzkich konserwatrorów zabytków (wydawane do 1999 roku, obecnie nie urzędy ich nie wydają)

     

    2. Ustal, kto może podpisać wniosek i jaki dokument przedstawić urzędowi, żeby potwierdzić tytuł prawny do korzystania z zabytku

    Własność Kto podpisuje wniosek  Dokument potwierdzający tytuł prawny

    własność prywatna właściciel/ właściciele (wszyscy) numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    mała wspólnota mieszkaniowa

     wszyscy członkowie  numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    duża wspólnota mieszkaniowa uchwała wspólnoty numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona elektronicznie) lub aktualny odpis 

    dzierżawca/najemca  podpis dzierżawcy/najemcy umowa najmu/dzierżawy

     

    3. Wykonaj opłatę skarbową

    Opłata za wydanie pozwolenia wynosi 82 zł. Jeśli Twoją sprawę załatwiać będzie pełnomocnik, należy wykonać oddzielny przelew w wysokości 17 zł. 

    Dla wszystkich spraw, którym zajmują się urzędnicy zarówno w siedzibie urzędu w Katowicach, jak i w delegaturach w Bielsku-Białej i Częstochowie, opłatę skarbową należy wpłacać: 

    • na konto Urzędu Miasta w Katowicach: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111 
    • w kasie Urzędu Miasta Katowice przy ul. Pocztowej 5

    Wyjątek stanowi opłata za pełnomocnictwo (jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika), która w przypadu wniosków składanych w delegaturze w Częstochowie, powinna być wpłacona:

    • na konto Urzędu Miasta w Częstochowie: 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020

     

    Pamiętaj! W żadnej siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie ma możliwości uiszczenia opłaty skarbowej. 

  • Wypełnienie i złożenie wniosku

    Podczas wypełniania wniosku pamiętaj, żeby wypełnić go w całości. Jeśli pominiesz kilka rubryk, urząd wezwie Cię do uzupełnienia wniosku i wydłuży to niepotrzebnie procedurę. 

    WAŻNE! Mimo, że chcesz usunąć drzewo, pod kątem prawnym wnioskujesz o wykonanie prac konserwatorskich

     WNIOSEK O WYKOANIE PRAC KONSERWATORSKICH PRZZ OSOBĘ FIZYCZNĄ - ZIELEŃ WPISANA DO REJESTRU - DO PODPIĘCIA TU. 

    Załączniki do wniosku:

    • 2 egzemplarze programu prac konserwatorskich
    • dokumenty powierdzające uprawnienia i doświadczenie osób kierujących pracami oraz wykonującej prace
    • dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z zabytku 
    • potwierdzenie wykonania opłaty skarbowej (jeśli nie jesteś z niej zwolniony)
    • oświadczenie o wyborze osoby kierującej pracami oraz wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (dotyczy jedynie jednostek zobowiązanych do tego ustawą Prawo zamówień publicznych)

    WAŻNE! We wniosku należy uzupełnić termin rozpoczęcia i zakończenia prac datami dziennymi. Termin zakończenia prac jest jednocześnie terminem obowiązywania pozwolenia. Po tym terminie nie będzie możliwie kontynuowanie prac i zaistnieje konieczność uzyskania nowego pozwolenia, dlatego lepiej wpisać termin dłuższy niż na przykład 1 rok. 

     

    Wypełniając wniosek zamieszczony powyżej wypełniasz obowiązek wynikający z ustawy o ochronie zabytków. Po jego wypełnieniu, trzeba dopełnić jeszcze jednej formalności - zgłosić zamiar usunięcia drzewa badź krzewu, które wypełni obowiązek wynijący z zapisów ustawy o ochronie przyrody.

    FORMULARZ ZGŁOSZENIA ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEWA LUB KRZEWU - DO PODPIĘCIA

    Najlepiej jeśli złożysz te dokumenty do urzędu w tym samym dniu. 

    Pamiętaj, żeby dobrze wypełnić dane kontaktowe. Podanie numeru telefonu ułatwi urzędowi kontakt z Tobą. 

  • Pisma w trakcie procedury

    Wezwanie do uzupełnienia

    Wezwanie do uzupełnienia może przyjść do Ciebie w kilku przypadkach, m.in.:

    • jeśli nie uzupełniłeś dokładnie wniosku (np. brakuje podpisu, terminów prac)
    • brakuje załaczników do wniosku (np. dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z zabytku)
    • złożona dokumentacja projektowa jest niepełna

    Pamiętaj, że urząd wyznaczy określony termin na odpowiedź. Według przepisów może to być od 7 do 21 dni (termin ten będzie określony precyzyjnie w piśmie).

    Jeśli nie uzupełnisz wniosku w terminie, urzędnik ma prawo pozostawić Twój wniosek bez rozpatrzenia. 

     

    Konieczność przeprowadzenia oględzin

    Urzędnik przed sporządzeniem decyzji będzie chciał przeprowadzić oględziny, by dokładnie przeanalizować, jakie prace zostaną wykonane. O terminie oględzin zostaniesz poinformowany pisemnie. Jeśli we wniosku wpisałeś numer telefonu, ułatwi to doprecyzowanie terminu spotkania.

  • Otrzymanie decyzji

    Procedura wynikająca z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (wniosek o pozwolenie)

    Oczekiwanie na decyzję

    • sprawa nieskomplikowana rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki
    • sprawa wymagająca dogłębnej analizy złożonego materiału - do miesiąca
    • sprawa szczególnie skomplikowana rozpatrywana jest do dwóch miesięcy

    Procedura może zakończyć się w następujących sposób:

    • pozwalającą na podjęcie planowanych prac (uwaga: w decyzji mogą zostać zawarte warunki, które należy spełnić podczas prowadzonych prac - np. zwołanie komisji z udziałem urzędnika, dlatego należy dokładnie przeczytać treść decyzji)
    • niepozwalające na podjęcie prac
    • pozwalające jedynie na wykonanie części prac

    W przypadu dwóch ostatnich decyzji, urzędnik musi je uzasadnić. Przysługuje Ci też prawo do odwołania się od takiej decyzji.

    Zwrot opłaty skarbowej

    Jeśli otrzymałeś decyzję negatywną, możesz ubiegać się o zwrot opłaty skarbowej za wydanie pozwolenia. Nie można ubiegać się o zwrot opłaty za pełnomocnictwo.

    Wniosek o zwrot opłaty składa się w Urzędzie Miasta Katowice: procedura oraz wniosek.

    Termin obowiązywania decyzji

    Należy zwrócić uwagę na termin obowiązywania decyzji (wpisany w dokument na podstawie informacji zawartych we wniosku). Jeśli przed upływem terminu decyzji zorientujesz się, że nie zdążysz wykonać wszystkich prac, musisz zwrócić się do urzędu o zmianę decyzji w zakresie terminu (co najmniej 30 dni przed datą końcową obowiązywania).

    O zmianę decyzji należy zwrócić się także, jeśli zmieni się któraś z osób prowadzących prace. - wniosek do załączenia

     


     

    Procedura wynikająca z ustawy o ochronie przyrody (zgłoszenie) może zakończyć w następujący sposób:

    • urząd uzna zasadność wycinki - nie otrzymasz żadnego dokumentu. Urząd ma 14 dni od terminu przeprowadzenia oględzin na zgłoszenie sprzeciwu. Jeśli nie otrzymasz żadnego dokumentu - możesz wyciąc drzewo. Pamiętaj jednak, że urząd ma 14 dni na zajęcia stanowiska, co oznacza, że czternatego dnia może zostać nadane do Ciebie pismo. Lepiej więc poczekać kila dni dłużej, żeby mieć pewność, że sprzeciw nie został wysłany. 
    • brak zgody na wycinkę - urząd w terminie 14 dni od przeprowadzonych oględzin wniesie sprzeciw. Dzień wniesienia sprzeciwo to dzień nadania decyzji pocztą. Po otrzymaniu sprzeciwu, nie będziesz mógł wyciąć drzewa. Natomiast masz możliwość złożenia wniosku o wydanie zezwolenia - na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Urząd rozpatrzy wtedy Twój wniosek ponownie.

     

    Termin obowiązywania decyzji

    Gdy urząd nie wsniósł sprzeciwu, na wycięcie drzewa jest 6 miesięcy od daty oględzin. Jeśli drzewo nie zostanie usunięte w tym terminie, procedurę zgłoszenia i oględzin trzeba powtórzyć.

     

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH

ul. Francuska 12
40 - 015 Katowice
 
32 253 77 88, 32 253 77 98, fax wewn. 13
 
sekretariat: wewn. 11
biuro podawcze: wewn. 20
 
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 - 18.00
wtorek - piątek 8.00 - 15.00
 

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH - DELEGATURA W BIELSKU-BIAŁEJ

ul. Powstańców Śląskich 6 
43 - 300 Bielsko Biała 
 
33 812 37 74, 33 443 22 69
 
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 - 18.00
wtorek - piątek 8.00 - 15.00
 

WOJEWÓDZKI URZĄD OCHRONY ZABYTKÓW W KATOWICACH - DELEGATURA W CZĘSTOCHOWIE

ul. Mirowska 8 
42 - 217 Częstochowa 
 
34 365 16 38, 34 310 30 18 fax wewn. 18
 
sekretariat: wewn. 11
 
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 - 18.00
wtorek - piątek 8.00 - 15.00

LINKI

           

     

EPUAP2         

LINKI

 

 

LINKI

SC

 

ISAP